Specialismen
-
Pensioenen
Heeft u als directeur-grootaandeelhouder pensioen in eigen beheer opgebouwd? Dan weet u als geen ander dat de pensioenwetgeving er de afgelopen jaren niet eenvoudiger op is geworden. De afgelopen tien jaar heeft u met maar liefst vijf (!) verschillende pensioenregimes te maken gekregen, te weten het pre-Witteveenregime, het Witteveenregime, het VPL regime, het VAP regime en het Witteveen 2015 regime. Al deze regimes hebben er toe geleid dat u de afgelopen jaren bijna jaarlijks werd geconfronteerd met nieuwe pensioenbrieven en/of addenda bij bestaande pensioenbrieven. Ook heeft u ongetwijfeld gemerkt dat de pensioenberekeningen steeds omvangrijker en ingewikkelder zijn geworden. Ook als directeur-grootaandeelhouder wordt u in beginsel geacht steeds langer door te werken, maar wist u dat elke uitstel van de in uw pensioenbrief vermelde pensioeningangsdatum tijdig schriftelijk moet worden vastgelegd en dat een volledige actuariële herrekening noodzakelijk is? Hetzelfde geldt voor de vervroeging van uw pensioeningangsdatum. Dacht u dat alleen de grote pensioenfondsen te kampen hebben met dekkingstekorten? Ook u als directeur-grootaandeelhouder met een pensioen in eigen beheer krijgt met deze problematiek te maken. Wilt u dividend uitkeren? Dan zult u een balans- en uitkeringstest moeten uitvoeren om te beoordelen of de BV überhaupt wel in staat is om dividend uit te keren. De Belastingdienst (Centraal Aanspreekpunt Pensioenen) neemt namelijk het standpunt in dat voor de uitkeringstest de pensioenvoorziening op commerciële waarde gewaardeerd moet worden. Bij de huidige lage rente wordt u dan al snel geconfronteerd met een dekkingstekort, waardoor het uitkeren van dividend niet mogelijk is. Keert u toch dividend uit, dan neemt de Belastingdienst het standpunt in dat u uw pensioen heeft afgekocht met alle vervelende (fiscale) consequenties van dien. Ook merken wij dat banken in het kader van de kredietbeoordeling van uw BV voor wat betreft de solvabiliteitspositie steeds vaker kijken naar de commerciële waarde van uw pensioenvoorziening. Niet zelden zien wij dat banken de kredietvoorwaarden aanscherpen of verdere kredietverlening stopzetten, omdat – rekening houdend met die commerciële waarde – de solvabiliteitspositie zwaar onder druk komt te staan. Bent u er van op de hoogte dat als u uw ingegane pensioen niet jaarlijks conform de in de pensioenbrief opgenomen bepalingen indexeert, u heeft afgezien van een deel van uw pensioen? Wist u dat dit gedeeltelijke afzien tot vergaande fiscale consequenties kan leiden? Kortom, het pensioen in eigen beheer van de directeur-grootaandeelhouder kent vele voetangels en valkuilen. Het verkeerd of niet tijdig toepassen van de (juiste) regels van het pensioen in eigen beheer kan tot vergaande fiscale consequenties leiden, waarbij in het slechtste geval sprake kan zijn van afkoop, waarbij de belastingheffing kan oplopen tot 72%(!). Afschaffing pensioen in eigen beheer In 2016 heeft het kabinet besloten om het pensioen in eigen beheer voor de directeur-grootaandeelhouder af te schaffen. Daartoe heeft het kabinet het wetsvoorstel Uitfasering pensioen in eigen beheer en overige fiscale pensioenmaatregelen ingediend. Dit wetsvoorstel is op 17 november 2016 door de Tweede Kamer aangenomen. Het wetsvoorstel moet nog door de Eerste Kamer. De voorgestelde Wet uitfasering pensioen in eigen beheer en overige fiscale pensioenmaatregelen geeft directeuren-grootaandeelhouders de mogelijkheid om in 2017, 2018 of 2019 ofwel hun pensioen in eigen beheer tegen de fiscale waarde om te zetten in de spaarvariant oudedagsverplichting ofwel hun pensioen in eigen beheer tegen de fiscale waarde af te kopen. Bij keuze voor afkoop van het pensioen in eigen beheer wordt een aanzienlijke belastingkorting verleend. Tot slot kunnen de bestaande pensioenaanspraken worden gehandhaafd. Verdere opbouw is in geen van de opties mogelijk. Het wetsvoorstel is uitermate complex en zit vol voetangels en klemmen. Met name als de directeur-grootaandeelhouder een (ex-) echtgenote c.q. echtgenoot heeft is het zaak de juiste route te bewandelen. Verkeerde keuzes kunnen vergaande (financiële) gevolgen hebben. Om tot een weloverwogen keuze te komen zullen er berekeningen moeten worden gemaakt en zal er een inventarisatie moeten worden gemaakt van het gewenste inkomen na pensioendatum en op welke wijze hierin kan worden voorzien (financiële planning). B&M is u graag behulpzaam bij het maken van de juiste keuzes.Lees verder » -
Echtscheidingen
De financiële en fiscale regels rondom echtscheidingen zijn complex. Zelfs in op het eerste gezicht eenvoudige en veelvoorkomende situaties kan men tegen ingewikkelde vraagstukken aanlopen. Zo heeft een scheiding fiscale gevolgen voor de eigen woning, de alimentatie, kapitaal- en lijfrenteverzekeringen, pensioenen, etc. Zaken waar u dus al snel mee te maken krijgt. Heeft één van de voormalige partners een onderneming dan kan het helemaal knap ingewikkeld worden. Vaak spelen er vele fiscale en financiële kwesties waarop advocaten, mediators of echtscheidingsbemiddelaars geen antwoord hebben. Sterker nog, problemen worden vaak niet eens onderkend. In zulke situaties zet B&M zich graag in voor advocaten, mediators, bemiddelaars, maar ook voor cliënten die een specifiek vraagstuk willen voorleggen of graag een second opinion willen hebben. Wij beschikken over ruime ervaring en expertise en zijn in staat de meest ingewikkelde fiscale vraagstukken rondom echtscheidingen voor u op te lossen. Tevens helpen wij u graag met het verzorgen van de aangifte(n) inkomstenbelasting over het jaar van echtscheiding. Deze aangifte is veelal gecompliceerd en kan vaak op extra controle van de Belastingdienst rekenen. Derhalve is het van groot belang dat zaken op een juiste manier in de aangifte worden verwerkt. Een foute verwerking kan grote financiële gevolgen hebben, niet alleen voor het jaar van echtscheiding maar ook voor toekomstige jaren. Ook wanneer de Belastingdienst nadere informatie wenst omtrent uw scheiding of afwijkende standpunten inneemt ten aanzien van de door u ingediende aangifte, zijn wij u graag van dienst. Een echtscheiding heeft vaak ook gevolgen voor de toeslagen van u en uw ex-partner. Ook daarbij helpen wij u graag.Lees verder » -
Estate Planning
De schenk- en erfbelasting wordt over het algemeen gezien als een van de meest onrechtvaardige vormen van belastingheffing. Na eerst allerlei soorten van belasting te hebben betaald over uw inkomen en vermogen heeft u eindelijk een bepaald vermogen bij elkaar gespaard. Als u dit vermogen vervolgens wilt overdragen aan de volgende generatie door middel van schenkingen of in geval van overlijden komt de fiscus nogmaals langs voor de heffing van schenk- en erfbelasting. Met een goede estate planning kunt u er voor zorgen dat uw zorgvuldig opgebouwde vermogen op een fiscaal zo voordelig mogelijke wijze overgaat naar de volgende generatie. Binnen de estate planning maken we daarbij gebruik van een combinatie van de fiscale mogelijkheden bij leven (door middel van schenkingen, huwelijksgoederenregime, levenstestament, toekomstvoorzieningen en levensverzekeringen) en bij overlijden (door middel van een testament op maat). B&M kan voor u een fiscaal optimaal estate plan opstellen. Daarbij werken we nauw samen met een notaris van uw keuze of één van de vele notarissen waar wij regelmatig mee samenwerken om samen tot een optimale estate planning te komen.Lees verder » -
Bedrijfsopvolging
Voor elke ondernemer komt er een moment waarop hij na moet denken over bedrijfsopvolging. Dat kan zijn een bedrijfsopvolging binnen de familie (de bekende vader-op-zoon bedrijfsopvolging), maar natuurlijk ook een bedrijfsopvolging aan derden (bijvoorbeeld door een management buy in of management buy out). Iedere bedrijfsopvolging kent zijn eigen fiscale problematiek en vergt een aanpak op maat. Van belang is in ieder geval dat tijdig wordt voorgesorteerd en dat de onderneming tijdig verkoop klaar wordt gemaakt. Hierbij moet u rekening houden met een periode van circa vijf jaar. Voor de bedrijfsopvolging binnen de familie kennen we diverse fiscale faciliteiten, zoals de bedrijfsopvolgingsfaciliteit in de inkomsten-, schenk- en erfbelasting. Ook voor een bedrijfsopvolging aan derden zijn diverse fiscale mogelijkheden voor handen die een bedrijfsopvolging zo soepel en voordelig mogelijk kunnen laten verlopen. B&M heeft ervaring met alle vormen van bedrijfsopvolging en werkt daarbij samen met diverse partijen, zoals advocaten, notarissen, accountants, bedrijfsvaluators, enz. Wij kunnen u behulpzaam zijn bij de begeleiding van het uiteindelijke traject van de bedrijfsoverdracht, maar ook in de periode van verkoopklaar maken. Denk daarbij aan de juiste ondernemingsvorm en de juiste fiscale structuur.Lees verder » -
Financiële Planning
Hoe ziet mijn huidige inkomstenpositie er uit? Wat gebeurt er als ik arbeidsongeschikt raak? Kan ik dan nog wel rondkomen? Wat gebeurt er als ik met pensioen ga? Heb ik wel voldoende financiële buffers opgebouwd om van een onbezorgde oude dag te kunnen genieten? En wat als ik overlijd? Kunnen mijn nabestaanden dan nog wel op dezelfde voet verder gaan? Kan ik eigenlijk wel eerder stoppen met werken? Deze en nog veel meer vragen zullen ongetwijfeld regelmatig bij u opkomen. Of heeft u eigenlijk nooit bij deze vragen stil gestaan? In beide situaties kan B&M voor u een financieel plan opstellen waarin alle hiervoor genoemde vragen beantwoord worden. Wij brengen uw volledige financiële situatie in kaart, waarbij we diverse scenario’s doorrekenen (huidige situatie, pensioen, arbeidsongeschiktheid en overlijden). Vervolgens bespreken wij dit financiële plan met u en vergelijken dit met uw wensen en verwachtingen. Daar waar nodig geven we aan waar zaken verbeterd of bijgestuurd kunnen worden en op welke wijze dit fiscaal het handigst kan.Lees verder » -
Strategisch Vermogensplan
Bent u een succesvol ondernemer of heeft u onlangs uw onderneming verkocht en beschikt u over een substantieel vermogen? Dan heeft u ongetwijfeld nagedacht over de invulling van dat vermogen. Welk deel heb ik nodig voor mijn oude dag en moet ik dus zo risicoloos mogelijk beleggen? Welk deel van mijn vermogen kan ik wat risicovoller beleggen, zodat ik daar een beter rendement op kan maken. Gaat u dan beursgenoteerd beleggen, in onroerend goed of in private equity? Of vindt u het leuk om te investeren in startende ondernemingen? Misschien wilt u wel een deel van uw vermogen schenken aan goede doelen? Dat kunt u rechtstreeks aan een goed doel doen of via een eigen stichting die een ANBI status heeft. De invulling van deze vragen scharen wij onder de noemer “strategisch vermogensplan”. Samen met u en uw overige adviseurs (notaris, advocaat, vermogensbeheerder, bank, accountant, enz.) maakt B&M een strategisch vermogensplan, waarin we invulling geven aan uw wensen op het gebied van de invulling en aanwending van uw vermogen, waarbij we uiteraard rekening houden met de fiscale mogelijkheden en kansen.Lees verder » -
Structurering Familievermogen
“De eerste generatie bouwt het vermogen op, de volgende generatie gaat er nog enigszins voorzichtig mee om, want het vermogen is immers zorgvuldig bij elkaar gespaard door vader en moeder en de derde generatie gooit het vermogen vervolgens over de balk”. Deze redenering horen wij vaak in onze praktijk. Vandaar dat wij steeds meer een ontwikkeling zien, waarbij het vergaarde vermogen niet van generatie tot generatie wordt bekeken, maar meer moet worden gezien als een familievermogen dat meerdere generaties in stand moet blijven. Als verlengstuk van de hiervoor beschreven estate planning, heeft B&M een methode ontwikkeld om het versnipperen van familievermogen tegen te gaan en het familievermogen zodanig te structureren dat het vermogen meerdere generaties mee gaat. Als onderdeel hiervan kan desgewenst een “familiebank” worden opgezet waar meerdere generaties geld kunnen lenen voor bijvoorbeeld de aankoop van een eigen woning of voor de financiering van een studie. Wij werken hierbij nauw samen met uw vermogensbeheerder of één van de vermogensbeheerders waar wij regelmatig mee samenwerken. Wij informeren u graag over de mogelijkheden.Lees verder » -
Onroerend goed
Binnen de fiscaliteit neemt vastgoed een bijzondere plaats in. Bij het beleggen en de handel in vastgoed kan de heffing van inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en/of overdrachtsbelasting aan de orde komen. Het is daarom van belang om bij vastgoed transacties alle fiscale gevolgen goed in kaart te brengen. B&M kan u van dienst zijn op het gebied van vastgoed, variërend van het in kaart brengen van alle fiscale aspecten van een vastgoedtransactie tot het fiscaal optimaal structureren van uw vastgoed portefeuille. Daarnaast heeft B&M zich steeds meer toegelegd op de fiscale begeleiding van onroerend goed projecten (projectontwikkeling) en de fiscale begeleiding bij het opzetten en het in de markt zetten van vastgoedbeleggingsfondsen.Lees verder » -
Second opinions
Voelt u zich niet helemaal senang bij het (fiscale) advies dat u van uw adviseur heeft ontvangen? Bent u er niet helemaal zeker van of uw adviseur alle fiscale risico’s en valkuilen voor u in beeld heeft gebracht? Vraagt u zich af of uw fiscale doel op een andere – wellicht eenvoudigere en minder kostbare manier – bereikt kan worden? U kunt bij B&M terecht voor een second opinion, waarin wij het advies van uw adviseur kritisch beoordelen, van commentaar voorzien en daar waar nodig alternatieve mogelijkheden aandragen.Lees verder » -
Vrijgestelde beleggingsinstelling (VBI)
Bent u DGA en heeft u uw onderneming verkocht, of beschikt uw holding vennootschap over overtollige liquiditeiten en beleggingen, of heeft u box 3 vermogen met een laag rendement? Dan kan een vrijgestelde beleggingsinstelling (VBI) wel eens heel aantrekkelijk voor u zijn. Vermogen onderbrengen in een VBI is interessant vanwege het feit dat de VBI is vrijgesteld van vennootschapsbelasting en dividendbelasting. De VBI is dus in het geheel geen belasting verschuldigd over de behaalde beleggingsresultaten. Wel is de aandeelhouder in privé 25% inkomstenbelasting verschuldigd over het ontvangen dividend. Jaarlijks wordt ten minste een forfaitair dividend van 4% (vanaf 2017: 5,5%) in aanmerking genomen. Dit resulteert in een effectieve belastingdruk van minimaal 1% (vanaf 2017: 1,375%) van de waarde in het economische verkeer van de aandelen. Daarnaast geldt dat de beheerkosten van een VBI zijn vrijgesteld van BTW. Bestaande beleggingsvennootschappen kunnen vrij eenvoudig worden omgezet naar een VBI. Voor vennootschappen met zowel een onderneming als belegd vermogen kan een VBI worden bewerkstelligd door een belastingvrije afsplitsing van het belegd vermogen. Datzelfde geldt voor een holding vennootschap met deelnemingen. Ook daar kan het belegd vermogen middels een belastingvrije afsplitsing worden ondergebracht in een VBI. De VBI dient de rechtsvorm van een N.V. of een open fonds voor gemene rekening (OFGR) te hebben. Een OFGR kan worden overwogen indien het (mede) de wens is om het vermogen anoniem te maken voor derden, vanwege het ontbreken van de jaarrekening- en publicatieplicht. Heeft u uw vermogen thans ondergebracht in een buitenlandse beleggingsvennootschap, dan kan de VBI ook een aantrekkelijk alternatief zijn. Met name als u zich niet meer zo prettig voelt bij het op grote afstand uit handen geven van de directievoering en het vermogensbeheer. Of een VBI voordelig is, hangt af van de concrete situatie en het verwachte beleggingsrendement. Vanaf een te beleggen vermogen van € 1.000.000 is het in ieder geval zeker zinvol om een VBI te overwegen. De VBI dient wel aan een aantal voorwaarden te voldoen, anders treedt statusverlies op en is er alsnog vennootschapsbelasting verschuldigd over de beleggingsresultaten. Belangrijk is om u goed te laten adviseren. Wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op. B&M heeft ruime ervaring met het opzetten van VBI structuren.Lees verder » -
Innovatie
S&O-verklaring Heeft u werknemers in dienst die zich (gaan) bezighouden met speur- en ontwikkelingswerk (S&O)? Dan kunt een zogeheten S&O-verklaring aanvragen. Het gaat erom of uw werknemers op vernieuwende wijze technische problemen oplossen. Dat is het geval als er bijvoorbeeld een product, proces of programmatuur wordt ontwikkeld dat voor uw bedrijf innovatief is. Ook het ontwerpen of ontwikkelen van software kan soms een S&O-verklaring opleveren. Met de S&O-verklaring krijgt u een tegemoetkoming in de loonkosten van uw werknemers die S&O verrichten. Het voordeel betreft een vermindering van de afdracht van loonbelasting en premie volksverzekeringen. Een ander belangrijk punt is dat een S&O-verklaring een 'toegangskaartje' voor de innovatiebox kan zijn. Innovatiebox De innovatiebox is ingevoerd om ondernemers te stimuleren innovatief te ondernemen. Als u innoverend onderneemt, komt u wellicht in aanmerking voor de innovatiebox. Uw innovatieve winst wordt dan niet tegen het reguliere vennootschapsbelastingtarief van 20/25% belast, maar tegen slechts 5%. Een besparing van (maximaal) 20% op uw innovatieve winst! Wellicht denkt u: maar ik ben helemaal niet innoverend (genoeg) bezig. Toch is dat sneller het geval dan u denkt! Als u technisch vernieuwend bezig bent binnen uw onderneming komt u al in aanmerking voor een S&O-verklaring (zie hierboven). En met een S&O-verklaring heeft u nagenoeg automatisch toegang tot de innovatiebox. Heeft u geen S&O-verklaring, dan dient u over een octrooi of een kwekersrecht te beschikken om in aanmerking te komen voor de innovatiebox. Als u kwalificeert voor de innovatiebox, is het zaak goede afspraken te maken met de Belastingdienst over het gedeelte van de winst dat valt toe te rekenen aan de innovatieve activiteiten. Dat voorkomt dat er in een later stadium discussies ontstaan over de aan de innovatiebox toe te rekenen winst. B&M heeft al vele afspraken met de Belastingdienst gemaakt en onderhoudt goede contacten met de inspecteurs die zich binnen de Belastingdienst bezighouden met het maken van afspraken over de innovatiebox. Wilt u weten of uw bedrijf ook in aanmerking komt voor de innovatiebox, of wilt u dat wij u begeleiden bij het implementeren van de innovatiebox binnen uw bedrijf, neem dan contact met ons op.Lees verder » -
Internationale structurering
Of u nu een Nederlandse onderneming bent die internationale ambities heeft, of een buitenlandse onderneming die voet aan de grond wil zetten in Nederland, B&M kan u helpen bij het opzetten van de fiscaal optimale internationale structuur. Wij werken samen met gerenommeerde adviseurs in alle Europese landen en daarbuiten, zodat wij u van optimaal (internationaal) fiscaal advies kunnen voorzien.Lees verder »